Kenyataan Profesor Mohamed Yusuf Ismail - UKM  

Saturday, July 30, 2005

Sebagai renungan bersama di sini saya huraikan sedikit sebanyak kenyataan dari Profesor Mohamed Yusuf Ismail, Dekan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, di Universiti Kebangsaan Malaysia;
*
**

Dalam agama Islam, ada ritual2 yang wajib, kalau kita sholat fardhu, sama sahaja di seluruh dunia, sama ada di Mekah, atau di Malaysia sendiri, tetapi dalam agama juga, ada yang dipanggil ritual sampingan, benda yang di anggap sunat, bukan wajib, dan ini terbuka kepada pelbagai terjemahan budaya. Apabila ada kemudahan untuk terjemahkan antara ritual sampingan ini, maka ada peluang untuk terjemahan itu dilakukan bukan mengikut terjemahan rasmi, jadi kes agama sesat ini biasanya ritual asas itu masih sama tapi dia punya wirid, ratip, amalan2 sampingan, itu diterjemahkan dalam bentuk yang ditentukan oleh pemimpin2 agama yang dikatakan sesat ini.
*
**
Acara wirid yang dijalankan didalam bilik gelap (perempuan)
*
Acara wirid yang dijalankan didalam bilik gelap (lelaki)
*
**
- Ajaran Ayah Pin Kerajaan langit, mempergunakan amalan atau wirid yang diluar kebiasaan penganut Islam lainnya. Pengikutnya melakukan wirid selama berhari hari tanpa keluar bilik. Lelaki dan perempuan disatukan dalam ruangan dalam acara wirid tersebut. Dan yang menariknya, pesertanya tidak seluruhnya beragama Islam, melainkan dari agama lain. Menariknya, meskipun Ayah Pin adalah seorang buta huruf, namun ia adalah pemimpin yang mempunyai karisma hingga pengikutnya mengagung-agungkan pemimpin itu setinggi langit. Apapun yang diperintah selalu dituruti sebulat kata dan perbuatan oleh pengikutnya.
*
**
Dan selalunya, pemimpin kumpulan tersebut mempunyai karisma yang menarik. Bila dia bercakap, semua orang akan bangun, memberikan perhatian, pemimpin agama yang berlaku di Msia mereka mempunyai karisma yang sangat tinggi, apa saja yang dia cakap orang akan ikut, sisa makanan dia orang akan habiskan, tangan dia orang akan cium, kaki dia pun orang akan cucikan.
*
- Dan inilah yang terjadi di ajaran Ayah Pin Kerajaan langit. Arifin Muhammad mengklaim dirinya adalah Tuhan segala agama. Kepada pengikutnya dia mengatakan semua ajaran agama adalah benar karena semuanya kembali ke Tuhan. Bersama pengikutnya, ia membangun sebuah teko raksasa yang melambangkan kuasa Tuhan yang dipercayakan kepada dirinya untuk melindungi dan mengayomi umat manusia. Pembangunan inilah yang kemudian menimbulkan kebencian dari masyarakat sekitarnya hingga merusak padepokan Kerajaan Langit pimpinan Ayah Pin yang melarikan diri. Pengikutnya percaya, Ayah Pin tidak pergi kemana mana karena ia mempunyai ilmu menghilangkan diri. Ajaran Kerajaan langit ini sebenarnya sudah lama berdiri di Malaysia sekitar 10 tahun. Arifin Muhammad yang beristri empat itu kepada pengikutnya mengaku mendapat wahyu bahwa hanya dengan menjadi pengikutnya, semua orang masuk surga tidak perduli agama yang mereka anut. Menariknya ajaran kerajaan langit menarik banyak pengikut, dan dibeberapa negara bagian Malaysia telah berdiri cabang ajaran Ayah Pin tersebut. Pengikutnyapun bukan orang kebanyakan, melainkan juga kalangan professional bahkan ada seorang Kapolda setempat. Profesor Mohamed Yusuf Ismail, Dekan Fakulti Ilmu Sosial dan Kemanusiaan, Universitas Kebangsaan Malaysia mengatakan mereka yang menjadi pengikut ajaran sesat sebenarnya punya perasaan dan pandangan yang sama. Mereka bingung dan menyangsikan agama yang ada serta mencari pencerahan batin dengan cara cara mudah.
**
*

Menurut satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia, ramai di kalangan pengikut ajaran sesat di Malaysia, terdiri daripada golongan profesional, pendidikan tinggi dan sukses dalam kerjaya. Namun, ada juga di antara mereka dari kawasan pendalaman dan daripada golongan berpendapatan rendah; Apabila pengikut sesuatu agama itu mula mempunyai kesangsian, atau disillusionment, tentang pentadbiran agama rasmi, maka mereka mencari alternatif untuk agama, agama yang sama tapi amalan sampingan agak berbeza, ini membuka jalan kepada tumbuhnya ajaran sesat. Kumpulan agama sesat ini daya tarikan itu kuat, dia memberikan beberapa interpretasi yang memudahkan lagi pengikut2nya. Mungkin ada interpretasi yang mengatakan kita tidak perlu sembahyang, kita sembahyang satu kali sahaja, ini menimbulkan kacau bilau dari segi pemikiran rakyat, jadi kumpulan agama sesat ini harus dibendung.

*

Setengah orang berpendapat, jika ingin dibentuk, harus diberi pengajaran agama yang sebenarnya tapi ini, sudah dilakukan sejak kita masuk sekolah sehingga kita dewasa, diberikan ajaran2 agama yang dalam bentuk pakej yang standard, fardhu ain, sembahyang dan sebagainya. Yang kedua, kita kena tengok macam mana pentadbiran agama rasmi, yang ada sekarang, kadang kala ada perkara2 yang tidak begitu betul dari segi keuangan, duit zakat, duit baitulmal, perkara2 ini kumpulan ajaran sesat boleh mewujudkan satu alternatif yang lebih baik, setahu saya, dalam kumpulan ajaran sesat ini mereka akan membantu ahli2 mereka bukan saja dari segi spiritual dan morality, tetapi juga dari segi kewangan, misalnya kalau saya dalam keadaan terdesak, kumpulan ajaran sesat ini boleh membantu saya, dari segi kewangan pun ada, dari segi emosi pun ada, kalau orang daripada pemimpin dari ajaran sesat ini dapat membantu saya, maka kepada dia saya akan pergi, jadi kita kena tengok pentadbiran rasmi itu macam mana, ada bahagian2 tertentu yang tidak memainkan peranan sepatutnya.

AddThis Social Bookmark Button

Design by Amanda @ Blogger Buster