Permohonan dua isytihar murtad 3 Oktober  

Wednesday, August 24, 2005

Mahkamah Tinggi semalam menetapkan 3 Oktober ini untuk mendengar permohonan dua pengikut ajaran sesat Ayah Pin termasuk bekas ustazah yang mengisytiharkan keluar daripada Islam berhubung hak kebebasan beragama.

Kamariah Ali, 54, dan Daud Mamat, 63, (plaintif) memohon supaya persoalan sama ada hak kebebasan beragama seperti dalam Artikel 11(1) Perlembagaan Persekutuan turut merangkumi hak seseorang beragama Islam yang mencapai umur majoriti untuk keluar daripada agamanya, dirujuk ke Mahkamah Persekutuan untuk diputuskan.
Antara alasan yang dikemukakan bagi permohonan itu adalah untuk mendapatkan perintah deklarasi berkenaan kesan pengisytiharan yang dilakukan oleh mereka pada 1998, iaitu mereka tidak lagi menganuti dan mengamalkan agama Islam.
Alasan kedua yang dikemukakan mereka untuk mendapatkan perintah berkenaan kerana Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu serta Kerajaan Negeri Terengganu (defendan) sedang bertindak terhadap kedua-dua plaintif seolah-olah mereka masih lagi beragama Islam.
Plaintif berkata, Mahkamah Persekutuan pernah membenarkan persoalan yang hampir sama dengan hak kebebasan beragama membabitkan plaintif sebagai sesuatu berkepentingan awam, tetapi disebabkan fakta kes, persoalan itu tidak diputuskan.
Pada 15 Ogos lalu, plaintif yang mengemukakan saman pemula terhadap defendan memohon deklarasi antaranya mereka mempunyai hak yang mutlak mengikut Artikel 11(1) untuk menganuti mana-mana agama serta mengamalkan agama pilihan sendiri.
Mereka juga memohon deklarasi bahawa Artikel 11(1) itu mengatasi mana-mana undang-undang persekutuan dan enakmen negeri berhubung pengakuan dan amalan agama pilihan mereka.
Selain itu, Kamariah dan Daud juga menuntut deklarasi bahawa peruntukan dalam mana-mana undang-undang persekutuan atau enakmen negeri, atau Enakmen Kesalahan Jenayah (Takzir) (Terengganu) 2001 yang bertentangan Artikel 11(1) adalah tidak sah.
Pada 21 Julai 2004, Mahkamah Persekutuan menolak rayuan Kamariah dan suaminya, Mohamed Ya (meninggal dunia) dan dua lagi yang mengisytiharkan mereka murtad untuk mendapatkan deklarasi hak mutlak dan bebas menganuti serta mengamalkan agama pilihan mereka.
Kamariah juga didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu atas dakwaan keluar daripada agama Islam dan sedang menjalani perbicaraan. Dia ditahan bersama-sama dengan 59 pengikut Ayah Pin pada 20 Julai lalu di Balai Polis Pengkalan Chepa, Kelantan,
Sumber : Berita Harian
Ohh... rupanya ada dua orang, ingatkan sorang. Nauzubillah hi minzallik. Harap-harap kita tidak akan menjadi dua orang ini. Mereka nie dah tak leh dibentuk lagi dah. Harapan saya agar kita tidak menjadi seperti kedua orang diatas.

AddThis Social Bookmark Button

16 comments: to “ Permohonan dua isytihar murtad 3 Oktober

  • Anonymous
    4:47 PM  

    insaflah.... dah tua-tua nak menjalang lg... cukuplatu makcik!

  • Anonymous
    4:42 PM  

    Alaaa.. Kluangman kalau takat pengikut ayahpin nak kuar Islam, kuar le..sebesar habutpun tak merugikan Islam malah lebih meuntungkan Islam krn tidak mempunyai penganut yang bangang bodoh jahil cam pengikut ayahpin.

    Minggu lepas padri kelas pertama dari vatican italy masuk Islam. Vatican ialah tempat top melatih kader2 paderi seluruh dunia. Di sabah ni sebulan 60 orang masuk Islam. Banyak lagi kalau nak disebut, kat US, Kanada, kat jepun pun ada..

    Kalau pengikut ayahpin tu tak de masalah. Allah akan ganti penganut Islam yg baru, lebih berkualiti...

  • Anonymous
    8:29 PM  

    Mereke tue cuma keluar agama islam hadari jer kot..islam ala malaysia..tajaan amerika saitan besar..zahir dalam hati hanya tuhan sekalian alam (Rabbul Alamin)sajer yang tahu...

  • Anonymous
    11:56 PM  

    APA LA KAU ORANG KUTIK ORANG ....BEGINI KE ISLAM KAMU? BEGINI KE AKIDAH KAMU, BEGINI CARA KAMU SEBAGAI UMAT MUHAMMAD...PERBUATAN MENGUTUK DAN MENCACI ORANG ITU LEBIH BURUK DARIPADA ORANG YANG MURTAD ITU....KERANA MEREKA LANGSUNG BERPERANGAI SEPERTI KAMU, MALAH TEMPAT MEREKA DIROBOH PUN MEREKA MASIH DIAM DAN BERSABAR....UBAH LAH DIRI KALIAN SEMUA

  • Anonymous
    11:58 PM  

    Seperti firman tuhan dalam surah al-khafirun: Aku dengan ugama ku, kalian dengan ugama kalian....jgn dok kacau orang dan kutub org...faham!!!!!!

  • Anonymous
    12:38 PM  

    APA SALAHNYA MENGUTUK AYAHPIN YG SESAT MURTAD. TIADA SALAHNYA DI SUDUT HUKUM. ALLAH MENGUTUK ABU LAHAB DLM SURAH ALLAHAB. MENGUTUK FIRAUN DLM SURAH ALIEMRAN. MENGUTUK SYAITAN DLM SURATULBAQARAH.JADI UMAT MUHAMMAD TAK SEMESTINYA HANYA SABAR DAN BERDIAM DIRI MELIHAT KEMUNGKARAN. MALAH KUTUKAN KEATAS ORG SESAT MURTAD ADALAH JIHAD DAN DAKWAH.

    KENAPA YG ENGKAU BANGANG SANGAT. TERJEMAHAN KAU DLM SURAH ALKAFIRUN JUGA SALAH.PENGIKUT AYAHPIN BUKAN DIAM DIRI DAN BERSABAR TAPI TAKUT DAN LARI SEMBUNYIKAN DIRI.

    MAKNA SURAH ALKAFIRUN "BAGI KAMU SEMUA AGAMA (CARA HIDUP)KAMU SEMUA DAN BAGIKU AGAMAKU" - HANYA UNTUK ORG KAFIR ASAL BUKAN UNTUK ORG SESAT MURTAD CAM AYAHPIN LA BANGANG.

    AYAHPIN BUKAN SAHAJA BOLEH DIKUTUK CAM ABU LAHAB,FIRAUN DAN IBLIS MALAH AYAHPIN WAJIB DIBUNUH KRN ENGGAN BERTAUBAT. MANAKALA SELEPAS DIBUNUH BANGKAINYA HARUS DIBERI MAKAN ANJING-(Matla`ul Badrain)

    Alibabu

  • Anonymous
    1:08 PM  

    ey ey eyyyyy.
    tgk, gaduh sesame sendiri. korang nak kutuk kutuk aa. tapi agak agak la kan. nak gune all those nasty words, what for? thats not very islamic kan.
    mmg i pun have my own opinions bout 2 org sesat tu. pelik camne umur dah lanjut, punye lame belajar islam, ustazah plak tuh; but bleh ikut ayah pin?

  • Anonymous
    4:34 AM  

    Saya ex -muslim from malaysia. This nonsense from malay muslims from malaysia and general muslims from the world is the main reasons why thousands of muslims are leaving Islam yearly...

  • Anonymous
    3:56 PM  

    Org yang sesat menyesatkan org lain Allah kutuk dlm Quran spt iblis.

    Apalah salahnya mengutuk Ayahpin yang sesat murtad. Kan Ayahpin sama cam iblis yang sesat menyesatkan. Org yg sesat akan dilaknat

  • Anonymous
    4:29 PM  

    komen ex-muslim ni tak boleh disahkan melainkan dia sendiri serahkan B&W.

    Kalau nak buat jenaka, beginilah ............

    1- banyak2
    2- sikit2
    3- jarang2
    4- kadang2

    Itu jumlah isteri bagi mereka yang bernikah cara Islam.

    Tapi jumlah mereka yang keluar Islam tu terlalu sedikit di Malaysia. Mereka ni selalunya tak dapat pendidikan ugama semasa kecil kerana ibu-bapa mereka terlalu sibok dengan hal2 dunia. Janganlah kita ikut perangai orang2 seperti ini.

    Wassalam.

  • Anonymous
    2:51 AM  

    MEMANDANGKAN DEPA NIE DAH ISTYHARKAN DIRI MEREKA MURTAD, KALAU IKUT HUKUM, JIKA DEPA TAK NAK BERTAUBAT, CINCANG 24 BAHAGIAN AJE, LEPAS TU BAGI KAT ANJING MAKAN,

  • Anonymous
    5:45 AM  

    ayah pin tu murtad kene bunuh patutnye...tp sebelum tu umat islam kite kena beri die kesempatan menimba kebenaran....if depa tanak ikut gak, berdoalah...tp degil gak, bunuh...wajib bunuh org murtad...dapat pahala jihad...ex muslim tu ntah apelahhh...ibu bapak kamu tak ajar islam mase kecik ke?...kenape bangga sgt dgn title ex muslim sdgkan islam adelah agama yg benar seluruh alam...biar allah aje yg campak kamu ke lembah hina

  • Anonymous
    5:59 AM  

    ayah pin tu ilmu agama tak cukup tp perasan ingin disanjung...punyelah poyo konon ade ilmu ghaib...bersahabat dgn jin tu terang2 syirik..maneleh kite menyokong org syirik..pade zaman era lagi canggih ni,senang org islam terpedaya dgn dakyah org kafir spt pin tu...so sblm menular better bunuh je patutnye tp sblm tu minta kerajaan msia if dapat pin tu bimbing lebih dulu...tp if die taksub gak isytihar bunuh...murtad ni ibarat kurap yg bleh merebak...if tak di ubati dan dibunuh akan berjangkit...sayangilah agama kite..jgn di ikut kata kafir sebab org kafir suka umat islam murtad...mudahler depa nak rombak dunie islam dan musnahkannye...jgn putus asa wahai muslimin yg di hormati...dengar kata nabi...pertahan kan agama mu sehingga titisan darah terakhir...agama adalah segalanya dalam hidup kite...harta boleh musnah tp agama membawa sinar hingga kite berjumpa allah...takkan musnah...pada depa yg pertahankan agama islam syabas aku ucapkan...jgn tunduk pd kafir laknat...jgn gentar ttg kutukan mereka, jgn lemah..percaya allah sentiasa di sisi kamu...allah sentiasa membantu umat islam dlm gamanya..anggap kata sinis org kafir ibarat api neraka yg membakar diri mereka nnti...kamon islam!!!!!!

  • Anonymous
    3:16 PM  

    Kesesatan ayah pin menjadi racun bagi umat Islam yang tidak kuat imannya. Oleh itu, sama2 lah kita saling ingat-mengingati, nasihat-menasihati.

    Janganlah pula sebaliknya kita maki sesama sendiri dan masing2 ingin tunjuk pandai kerana ia akan membawa kepada perpecahan umat.

    Ingatlah, Kita semua sama di sisi Allah.Jika dirasakan ilmu kita sudah cukup baik, itu sebenarnya diibaratkan hanya tidak lebih dari setitis air di lautan.

    Usah dilayan rasa takbur, ujub, dan riak, kerana itulah yg akan merosakkan akidah spt yg terjadi ke atas Ayah Pin.

    Saya berterima kasih pada pihak webmaster kerana mewujudkan laman web yg memberikan sedikit sebanyak info yg menunjukkan kesesatan Ayah Pin beserta dgn bukti keratan akhbar dsb.

    Saya doakan agar kita semua di kalangan umat2 yg mendapat Nur dan Petunjuk Nya.Jauhkan lah kami semua dari kesesatan. Amin...


    Wallahualam.

  • Anonymous
    5:03 PM  

    Kao org cerdik ah?, kutuk2 org,aku sumpah kao jadi binatang yang paling cepat & senang mati...ha..padan muka kao org.ops... trima kasih katak-2, lalat-2 aku belajar kata2 yang jahat, biol, bangang, jahil, syaitan, bangsat...dan banyak lagi yang baru bagi wa.Mandilah dgn tanah ke...lumpur...or klu blh mandi air panas lagi best, kao org yang umpat org lain, busybody, kecoh sendiri tak sadar diri tu..tu..baru rasa panas ah...chow chin chow....

  • Unknown
    5:24 AM  

    Aku perasan umat Ap Ni kadang mengeja pun salah,, mmg syarat nk jd pengikut ayah pin bangang cmtu ke??haha

Design by Amanda @ Blogger Buster